Etäkoulutus ja aikuisopiskelu haastaa opiskelijoilta erilaiseen oppimiseen. Yleensä motivaatio on jo kunnossa. Sen sijaan ajan ja opiskelumateriaalin hallinta tai omien tavoitteiden asettaminen ja suoriutumisen arviointi tavoitteisiin nähden voi olla lähiopiskeluun verrattuna vaikeampaa. Verkkomateriaali saattaa tuntua hajanaiselta ja opiskelu ilman reaaliaikaista vuoropuhelua opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa passiiviselta. Korkea itseohjautuvuus voi helpottaa opiskelijaa sietämään paremmin etäopetuksen huonoja puolia ja toisaalta hyötymään paremmin etäopetuksen eduista.
Laatua etäopetukseen -hankkeen ratkaisut pyrkivät kehittämään opiskelijoiden itseohjautuvuustaitoja. Projektissa tuotettavat interaktiiviset ratkaisut kannustavat opiskelijoita vuoropuheluun oppimismateriaalin kanssa, jolloin opiskelusta tulee aktiivisempaa. Oppimisympäristöstä kertyvän datan avulla voidaan myös helpottaa opiskelijaa hahmottamaan omaa edistymistä ja suoriutumisen tasoa.
Hankkeen aikana tutkitaan opiskelijoiden itseohjautuvuustasoa ja itseohjautuvuuteen liittyvien elementtien soveltamista oppimisympäristössä.