Ella Rauma – Tutkinto tuki uralla etenemistä

Yhteishaun lähestyessä moni itsensä kehittämistä miettivä pohtii, miksi lähteä opiskelemaan tutkintoa? Näissä samoissa ajatuksissa oli vuosikymmenen vaihteessa myös kauppatieteiden maisteri Ella Rauma.

– Olin työssäni siirtynyt enemmän ohjelmistokehityksen pariin ja tuntui, että olisi mielenkiintoista ymmärtää enemmän siitä maailmasta. Ja sitten ystäväni kertoi minulle IoT- ja sensoriverkkojen FM:n tutkinnosta ja siitä, miten siihen olisi mahdollista hakea ja jopa päästä omalla taustalla, kertoo Rauma ensikosketuksesta toisiin maisteriopintoihin.

Yksittäisiä tietojenkäsittelytieteen opintoja itsenäisesti yliopiston ja ammattikorkeakoulun puolella opiskellut Rauma tutustuikin tarkemmin Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen maisteriohjelmaan ja huomasi siinä paljon kiinnostavia asioista.

– Minua kiehtoi erityisesti tutkinnon käytännönläheisyys. Vaikka kyseessä on maisteritason yliopistotutkinto, monella kurssilla pääsi kädet savessa opiskelemaan ohjelmointia, mm. sulautettujen järjestelmien osalta.

– IoT ja sensoriverkot tuntuivat mielenkiintoiselta kokonaisuudelta, minkä lisäksi koin, että minun elämäntilanteeseeni etäopinnot istahtivat mainiosti.

Ensimmäisen yhteydenoton Rauma otti maisterikoulutukseen alkuvuodesta 2020.

– Muistan, että palaveri järjestyi jouhevasti. Minusta kokonaisuus oli tehty todella selväksi ja ymmärsin, mitä minun täytyisi tehdä, jotta täyttäisin kelpoisuusvaatimukset ja minut hyväksyttäisiin opiskelijaksi.

Opintojen alussa Rauma toimi uuden digitaalisen liiketoiminnan kehityksen parissa suuressa insinööritoimistossa sekä työskenteli lisäksi kiinteistötietojärjestelmän asiakasrajapinnassa.

– Näiden muutaman vuoden aikana olen ottanut askeleita eteenpäin urallani. Tällä hetkellä työskentelen IT-konsultoinnin parissa. Olen johtoryhmässä, johdan asiakasprojektitoimituksia ja teen itse digitaalisen liiketoiminnan muotoilijana, product ownerina ja projektipäällikkönä töitä. Johdan yhteensä n. 40 hengen tiimiä, joka koostuu projektipäälliköistä ja ohjelmistokehittäjistä, kertoo urakehityksestään Rauma.

Rauman työnkuvan muutoksen lisäksi hän kokee, että myös muunlaista oppia ja pohjia on opiskelu antanut.

– Tokihan työura on jatkuvaa oppimista. Tasapainoilen jatkuvasti sen kanssa, kuinka "tekninen" minun tulee olla. Koen kuitenkin saaneeni hyvän pohjan, jonka päälle nyt rakennan uraani.

– Koen, että olen löytänyt tason, jolla minun täytyy ymmärtää tekniset kokonaisuudet, jotta voin olla hyvä työssäni. Minun on vaikea nähdä, että voisin olla tässä roolissa, jos en olisi käynyt opintoja tähän tueksi.

Rauma näkee myös vahvuudekseen kahden tutkinnon yhdistämisen.

– Identifioin itseni Business-IT-osaajaksi. Ymmärrän ekonomiksi ihan paljon ohjelmistokehittämisestä, mutta tietotekniikan maisteriksi taas olen kyllä aika kaupallinen. Siinä on toisaalta mielestäni näiden kahden tutkinnon yhdistämisen vahvuus!

– Pystyn yhdistämään eri maailmoja ja tuomaan niitä lähemmäs toisiaan, paremman liiketoiminnan mahdollistamiseksi. Minulle oli aina selvää, ettei minusta tule ohjelmistokehittäjää, mutta nykyään minun on huomattavasti helpompi ymmärtää ja jutella heidän kanssaan, koska ymmärrän perusteita ja arkkitehtuureja.

Opinnot antoivat siis Raumalle paljon valmiuksia toimia nykyisissä tehtävissä. Vaikka eteen tulee jatkuvasti epämukavuusalueella liikkumista, ei se häiritse.

– Niin hassulta kuin se kuulostaakin, omista lähtökohdista katsottuna suurin anti IT-opinnoissa oli se, että nyt uskon pystyväni halutessani ymmärtämään hyvinkin teknisiä kokonaisuuksia. Eli itseluottamukseni kasvoi opintojen tuomien onnistumisten ja kokemuksen kautta.

Jousto, oma-aloitteisuus ja suunnitelmallisuus

Rauman oli helppo sopeutua joustaviin opintoratkaisuihin, kun hänellä oli jo allaan yksi samantasoisen tutkinto. Raumaa auttoi myös se, että hän oli motivoitunut ja pystyi opiskelemaan varsin itsenäisenä.

– En itseasiassa ottanut lainkaan opintovapaata opintojen ajaksi, vaan tein opinnot kahdessa pätkässä samalla, kun olin vanhempainvapaalla kahden lapsen kanssa. Onnellista oli molempien lasten hyvät päiväunitaidot, naurahtaa Rauma.

Mikään ei tullut ilmaisena Raumalle, vaan se vaati erityisen paljon suunnittelua, tehokkuutta ja niskalenkkiotetta itsestä, että asiat tuli tehtyä silloin, kun niitä oli mahdollisuus tehdä.

– Kuitenkin itselle se sopi todella hyvin ja olen myös kokonaisuutena tyytyväinen siihen, että sain tutkinnon valmiiksi ja vielä kiitettävin arvosanoin tässä elämäntilanteessa.

Ohjeeksi opiskelemista suunnitteleville Rauma antaa seuraavat neuvot.

– Sanoisin, että etäopiskelu vaatii oma-aloitteisuutta ja vastuunottoa vielä enemmän kuin lähiopiskelu, mutta toisaalta sitähän yliopisto-opiskelu on ylipäänsä. Olet itse vastuussa menestyksestäsi ja esimerkiksi siitä, että olet ilmoittautunut oikeille kursseille.

Yksin ei opiskelijan kuitenkaan tarvitse olla, vaikka yhteiset tapaamiset muiden opiskelijoiden kanssa puuttuu.

– Haastavimmaksi koin opiskelun niissä tilanteissa, kun oli vaikka jokin tosi kiperä ohjelmointitehtävä. Silloin, jos olisi ollut lähiopetuksessa, olisi ollut helpompi sparrailla tehtävää muiden opiskelijoiden kanssa ja saada apua.

– Koen kuitenkin, että olen apua aina saanut sitä tarvitessa, mutta sitä on täytynyt osata pyytää, muistuttaa Rauma.

Rauma haluaa kannustaa muitakin rohkeasti mukaan opintojen pariin. Hänellä onkin selkeät terveiset itsensä kehittämistä tutkinnon muodossa miettiville.

– Suosittelen lämpimästi hakemaan, mikäli oman osaamisen täydentäminen IT-puolen kokonaisuuksilla motivoi!