Kone- ja tuotantotekniikan oppimisympäristössä eivät laitteet heti lopu. Kun konesalin oven avaa, on edessä upea kattaus erilaisia koneita ja laitteita. Joten ei ihme, että IoT-oppimisympäristö-hankkeen näkökulmasta on vaikeata päättää, miten ja mistä suunnasta asiaa lähestyisi, jotta se tarjoaisi parhaan mahdollisen avun niin opettajille kuin oppilaillekin.
Jo ensialkuun löytyi pitkä lista erilaisia ajatuksia, mihin IoT:ta voisi soveltaa. Ja oppimisympäristöön tehdyn tutusmiskäynnin ja keskusteluiden jälkeen, alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan, mihin kaikkeen IoT:tä opetuksessa voisi hyödyntää. Kevään aikana aihealueiden rajaaminen on edennyt, mutta edelleen on mietinnässä, mistä saisi parhaimman hyödyn.
IoT-tietämyksen ja mahdollisuuksien lisääminen kone- ja tuotantotekniikan opettajien puolella on lisääntynyt, vaikka opettajilla oli jo ennestään hyvä näkemys asiaan. Samalla yliopistokeskuksen tietämys kone- ja tuotantotekniikan opetuksen sisällöistä on parantunut, joten yhteisen sävelen löytäminen on kehittynyt matkan edetessä.
Yhteisten palavereiden ja keskusteluiden tavoitteena on saada koostettua vaatimusmäärittelyt kone- ja tuotantotekniikan alan IoT-oppimisympäristölle, jotta sen avulla voidaan lähteä toteuttamaan itse ympäristön teknistä toteutusta.